Mistrzostwo czy technologia?

Rzeźby warte zastanowienia pod względem technologii, za pomocą których zostały stworzone. Wydaje się, że takie arcydzieła można wykonać tylko za pomocą nowoczesnych obrabiarek CNC.

01-mct

Ale, patrząc na dzieła sztuki prezentowane poniżej, wielu alternatywnych badaczy sugeruje technologię odlewniczą, biorąc pod uwagę fakt, że w przedstawionych skomplikowanych i subtelnych elementach nie można pracować dłutem, wiertarką lub szlifierką bez uszczerbków, odłupań, których na przedstawionych posągach nie ma. Według tej wersji podstawowe prace wykonywane są na gipsowych lub woskowych formach do odlewania. W dzisiejszych czasach podobne technologie stosuje się np. do tworzenia kopii rzeźb Letniego ogrodu z marmuru z polimerem w Petersburgu:

Może mistrzowie niedawnej przeszłości znali receptę kamienia filozoficznego? I być może ta recepta była całkiem powszechne w tym czasie, podobnie jak składniki sztucznego marmuru z Informatora Rzemieślnika, wydanego w 1931 roku?

Tak czy inaczej, podobne dzieła sztuki porażają, zachwycają i wydają się niemożliwymi do…

02-mct
„Marmurowy woal”. Maria z marmuru w wykonaniu Giovanniego Stratstsiego. Połowa XIX wieku.

03-mct
Posąg „Niewinność” Antonio Corradini. Marmur. Rok 1752. Kaplica San Severo w Neapolu. Rzeźba stanowi nagrobek matki księcia Raimondo, która dała mu życie za cenę własnego.

04-mct
Rzeźba „Porwanie Prozerpiny”. Marmur. Wysokość 295 cm. Galleria Borghese, Rzym.  Arcydzieło stworzone przez Lorenzo Bernini kiedy miał 23 lata. W 1621 roku. „Pokonałem marmur i zrobiłem go plastycznym, jak wosk„.

05-mct06-mct

Jeszcze bardziej złożoną alegorią jest pomnik (ojca księcia Raimondo – Antonio de Sangro (1685/57). Włoska nazwa tego monumentu to Disinganno często tłumaczy się na ruski jako „Rozczarowanie”, ale nie w obecnym ogólnie przyjętym znaczeniu, a w cerkiewnosłowiańskim – „Wybawienie od czarów” (kaplica San Severo w Neapolu)

„Wybawienie od czarów” (po 1757 roku) wykonane przez Francesco Queirolo i jest najbardziej znaną jego pracą. Pomnik ceniony jako praca w marmurze i pumeksie, z których wykonana jest sieć. Queirolo był jedynym z neapolitańskich mistrzów, który zgodził się na tak cienką pracę, pozostali odmówili uważając, że przy jednym dotknięciu frezu sieć rozsypie się na kawałki.

07-mct

08-mct

09-mct

10-mct

Bust of a Veiled Woman (Puritas) 1717 – 1725
Museo del Settecento Veneziano, Ca’ Rezzonico, Venice, Italy
Sculpture, Marble
Done by Antonio Corradini

11-mct

Veiled Woman (Puritas)

12-mct

Antonio Corradini

13-mct

14-mct

15-mct

16-mct

„Sen smutek i radość marzenia”
Londyn Raffaelle Monti, 1861

17-mct
The Sleep Of Sorrow And The Dream Of Joy By Raffaelle Monti
18-mct
19-mct
20-mct
21-mct
22-mct
23-mct
24-mct
25-mct
Giovanni Battista Lombardi (1823–1880): Veiled Woman, 1869.
26-mct
27-mct
Stefano Maderno 1576-1636
28-mct
Dziewczynka w pałacu Woroncowskim:
29-mct
30-mct
Ta „Dziewczynka” włoskiego rzeźbiarza Quintiliana Corbellini, z początku XIX wieku. Stoi w Zimowym ogrodzie pałacu hrabiego Woroncowa w Ałupce.
31-mct
32-mct
33-mct
34-mct
35-mct
Szwy na tkaninie!
36-mct
37-mct
38-mct
39-mct
Louis Ernest (Barrias Louis-Ernest) 1841, Paryż, 1905
40-mct
Giuliano Finelli. Rzeźbiarski portret Marii Dulioli Barberini. 1621 rok. Przechowywany w Luwrze.
41-mct
42-mct
43-mct
44-mct
45-mct
Marmurowe popiersie z przezroczystym welonem, XX wiek, Muzeum Benfielda
46-mct
Thomas Baker by Gian Lorenzo Bernini, marble sculpture, circa 1638.
47-mct
48-mct
Taj Mahal – Ażurowa rzeźba z białego marmuru
49-mct
W jednej ze świątyń w Indiach
50-mct
The Sleep Of Sorrow And The Dream Of Joy By Raffaelle Monti
51-mct
Marble Bust of a Veiled Maiden Signed By Raffaello Monti
52-mct
53-mct
Opinia A. Kungurowa w sprawie budowy podobnych rzeźb:
***

***

źródło

DO POBRANIA:

DOCX

PDF

***

Odpowiedzi: 3 to “Mistrzostwo czy technologia?”

  1. B. Rubczynska Says:

    Jest to technika znana już od renesansu. prawdopodobnie wywodzi się z Włoch. Polega na tym, że na wykonaną już rzeźbę nakłada się tkaninę np. muślin, gazę, koronkę, siatkę itp. zamoczoną w specjalnym roztworze klejowo-wodnym z pyłem marmurowym, ewentualnie z gipsem sproszkowanym, i układa się taką tkaninę na rzeźbie. Po wyschnięciu tkaniny tworzy się powierzchnia przypominająca lity kamień. Żadne XX-wieczne technologie nie są potrzebne.
    Piszę o tym, bo brak informacji na temat tej techniki powtarza się w wielu opisach i artykułach, zwłaszcza w internecie. na temat dawnej rzeźby. Jestem historykiem sztuki i uczono nas tego podczas studiów

    Nie wszystko musi być wytworem „obcych technologii”. Nasi przodkowie posiadali inteligencję równą naszej, a kulturowo prawdopodobnie nas przewyższali.

    Pozdrawiam


Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

%d bloggers like this: